وسایل مورد نیاز برای پیوند زدن


وسایل لازم برای انتقال لاروهای مورد نظر از سلولهای کارگر به سلول‌های ملکه تولید شده بسیار متنوع است که مهمترین آنها به شرح زیر است .

قفس قابی حبس ملکه
محبوس کننده یا قفس قابی حبس ملکه به طول ۴۸، عرض ۵/۴ و ارتفاع ۵/۲۴ سانتیمتر، طوری طراحی شده است که یک قاب یا پوکه در آن قرار می گیرد و ملکه را درون آن حبس می‌نمایند تا طی مدتی مشخص که معمولاً بیست وچهار ساعت طول می‌کشد ملکه در تمام سلول‌های دو طرف این قاب خالی تخم ریزی می‌کند.
 


این قفس طوری طراحی شده که ملکه نمی‌تواند از آن خارج شود ولی کارگران می‌توانند رفت و آمد کنند. استفاده از محبوس کننده ملکه این امکان را برای پرورش‌دهندگان ملکه فراهم می آورد که چهار روز پس از محبوس کردن ملکه به طور همزمان تعداد زیادی لارو یک روزه روی قاب داشته باشند و به آسانی از آنها برای پیوند زدن در سلول‌های آماده شده استفاده نمایند.

سوزن پیوند  :
سوزن پیوند وسیله‌ای است که با آن لارو را از داخل سلول‌های کارگر به داخل سلول‌های مومی دست ساز یا پلاستیکی منتقل می‌کنیم
.
 

سوزن پیوند معمولی
سوزنهای پیوند فلزی موجود در بازار دارای شکل‌ها و کیفیت‌های متفاوت می‌باشند. بهترین آنها سوزن پیوند فلزی آلمانی است که از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار است و تهیه آن برای پرورش‌دهندگان ملکه هزینه بیشتری را در بر  خواهد داشت.
لاروهای کارگر می‌توانند هنگام پیوند به آسانی با ژله رویال در داخل قسمت قاشق مانند انتهایی قرار گیرند و بدون زخمی شدن به سلول‌های ملکه انتقال یابند.
سوزن های پیوند فلزی موجود در بازار دارای شکل‌ها و کیفیت‌های متفاوت می‌باشند. بهترین آنها سوزن پیوند فلزی آلمانی استکه از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار است و تهیه آن برای پرورش‌دهندگان ملکه هزینه بیشتری را در بر خواهد داشت.

سوزن پیوند خودکار
نوع فلزی این سوزن برای اولین بار در آمریکا ساخته شده است، ولی در سالهای اخیر چینی‌ها نوع ساده تر و پلاستیکی آن را ساخته اند.
سوزن پیوند خودکار چینی دارای یک قسمت نرم در انتهاست که لایه‌ای از شاخ گاو است. این سوزن را داخل سلول‌های کارگر فرو می‌بردند و قسمت انتهایی آن به دلیل نرم بودن و با کمک فنر به آرامی به زیر ژله رویال و لارو می‌رود و لارو و ژله همراه آن روی این لایه قرار می‌گیرد.
سپس سوزن را به آرامی بیرون می‌کشند و داخل سلول‌های مومی دست ساز می‌برند و پس از قرار دادن نوک آن در ته سلول، فنر را رها می‌کنند تا لارو و ژله همراه آن در ته سلول تخلیه گردد. این وسیله باعث آسانی و راحتی کار پیوند لارو شده است و سرعت کار پرورش‌دهندگان ملکه را بسیار بالا برده است و در سیستم های پرورش ملکه جدید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    

منبع : پرورش ملکه زنبور عسل ( دکتر غلامحسین طهماسبی )